سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی و نقد پایان نامه ها

دانشکده معماری با رویکرد معماری بومی شهرستان ملایر

دانشکده معماری با رویکرد معماری بومی شهرستان ملایر

3-5-3 محل برگه دان

برای جست و جو و یافتن سریع و راحت کتاب در کتابخانه ها،از یک سری کد که بر اساس روابط خاص رشته کتابداری طراحی می شود،استفاده می گردد.این کدها در محل هایی به نام برگه دان نگهداری میگردد که خود به سه شیوه طبقه بندی میگردد:

1.بر اساس موضوع: با دانستن موضوعی که در پی تحقیق در مورد ان هستیم میتوانیم نام کتاب را پیدا کنیم.

2.بر اساس نام پدید اورنده: اگر در مورد کتابی نام نویسنده یا مولف ان کتاب را بدانیم،با کمک شابک کتاب میتوان به راحتی ان را یافت.

3.بر اساس نام کتاب: جست و جو بر اساس نام کتاب صورت میگیرد. بدین معنا که این قسمت بر اساس نام کتاب نظم دهی شده اند.بر اساس دسته بندی بالا،سه دسته قفسه و یا برگه دان خواهیم داشت.هرچند که امروزه اکثر کتابخانه ها به سیستم جست و جوی پیشرفته کامپیوتری مجهز شده اند اما هنوز هم قسمت برگه دان،از فضا های مربوط به کتابخانه ها می باشد.در این قسمت باید فضایی جهت نوشتن کد های یافته شده، مکانی جهت قرار دادن فیش و… در نظر گرفته شود.این قسمت باید از نور یکنواخت مصنوعی مناسبی برخوردار باشد.از انجا که رفت و امد در این قسمت زیاد است،بهتر است این قسمت را در فضا های کم اهمیت تر کل کتابخانه قرار داد تا سر و صدا های ایجاد شده و رفت و امد ها،بر روی فضا های اصلی مانند سالن مطالعه تاثیر منفی نگذارد.

3-5-4 مخزن کتاب

محل نگهداری کتاب هایی که بر اساس کد های توضیح داده شده منظم شده و در قفسه های مربوطه نگهداری می شوند.عامل اصلی در فضا سازی مخزن کتابخانه،وجود قفسه های نگهداری کتاب و راه رو های ارتباطی بین انهاست. این قسمت نباید در معرض نور طبیعی باشد.چراکه نور طبیعی و گرد و غبار موجب فرسایش زودتر کتب می شود. تهویه این بخش نیز باید مطلوب بوده تا عمر مفید کتاب های نگهداری شده افزایش یابد.
محل متصدی این مکان باید نسبت به سالن اصلی دید داشته و به قسمت مخزن نیز دسترسی مناسب داشته باشد. در نظر گرفتن یک پیش خوان برای جدا کردن بخش سالن مطالعه با قسمت متصدی و مخزن بسیار موثر و مفید است. دربخش استقرار متصدی،وجود میز و صندلی،محل قرار دادن کارت های عضویت،برگه امانت کتاب، دفتر ثبت ورود و خروج کتاب و… از ضروریات است. در بیشتر موارد از نور مصنوعی یکنواخت جهت روشنایی این فضا استفاده می کنیم و باید توجه داشت که مساحت ان بر اساس تعداد کتاب دار های مورد نیاز مشخص می گردد.

3-5-5 نماز خانه

3-5-5-1 وضو خانه

از فضا های جنبی نمازخانه محسوب می شود.در ان باید امکاناتی نظیر سرویس های بهداشتی،روشویی ها،ایینه، اویز لباس و… در نظر گرفته شود. خود وضوخانه به دو بخش اقایان ( برادران) و بانوان ( خواهران) تقسیم می گردد که امکاناتی مشابه با یکدیگر دارند. در تهویه و کلا در سرویس های بهداشتی عمومی بحث تهویه و شست و شو و نظافت از اصول پایه ای محسوب می گردد.به همین خاطر سعی میشود از مصالحی استفاده کنیم که به راحتی قابلیت شست و شو و نظافت را داشته باشند.

3-5-6 فضای نمازخانه

بر اساس تعداد دانشجویان این فضا استاندارد سازی می شود. از نظر نورگیری و مصالح محدودیت خاصی را شامل نمیشود فقط بهتر است در ان از رنگ ها و فرم های ارام و ملایم استفاده شود تا هر چه بیشتر حس ارامشی که جوهر نیایش است را محقق سازد. فضای نمازخانه نیز خود به دو قسمت خواهران و برادران تقسیم میشود. ممکن است این جداسازی با کمک پارتیشن یا پردا بوده که در مواقع لزوم بتوان فضایی یکپاچه در اختیار داشت

3-5-7 سالن اجتماعات

3-5-7-1 فضای سالن

سالن اجتماعات به منظور ایجاد فضایی جهت گرد هم ایی ها،ارائه مقالات، اجرای برنامه های هنری و… طراحی میشود.عامل تاثیر گذار در سالن تعداد صندلی ها و مخروط دید می باشد. سالن های اجتماعاتی که از ان به عنوان سالن نمایش نیز استفاده می شود،علاوه بر داشتن استاندارد ها و معیار های سالن های اجتماعات باید استاندارد هایی از نظیر خروجی اضطراری و… که مربوط به سالن های نمایش می باشد را نیز دارا باشند.نور سالن از طریق نور مصنوعی تامین شده و مصالح نیز باید به گونه ای انتخاب شود که عایق صوت باشد. سالن دارای فضا های جانبی از جمله صحنه نمایش،اتاق پشت صحنه و… می باشد.

دانلود متن کامل پایان نامه :

دانشکده معماری با رویکرد معماری بومی  شهرستان ملایر

3-5-8 سالن انتظار

نوار یا کتاب،نیمکت،بوفه و… می باشد. نور این سالن میتواند هم از طریق نور طبیعی و هم از محل تجمع افراد در زمان های میان برنامه یا پیش از شروع برنامه ست که باید بر اساس ابعاد سالن اصلی طراحی شود. این فضا خود شامل قسمت های خدماتی مانند، سرویس های بهداشتی،فروشگاه طریق نور مصنوعی یکنواخت تامین گردد.دیوار های بین قسمت سالن انتظار و سالن اصلی برنامه باید به خوبی جاذب صوت بوده تا سر و صدای ایجاد شده در سالن انتظار راهی به درون سالن اصلی نداشته باشد. فرم سالن انتظار بهتر است به گونه ای باشد که ارتباطی واضح بین ورودی های فرعی سالن اصلی و ورودی به سالن انتظار داشته باشد. به این معنا که بیننده بعد از ورود به سالن انتظار دچار سردرگمی نشود. سالن انتظار را می توان به عنوان یک فضای تقسیم بزرگ نیز در نظر گرفت.در ساخت جزئیات مبلمان این سالن نباید از فرم های تیز و برنده استفاده کرد چرا که در مواقع اضطراری ایجاد خطر می نماید.