سفارش تبلیغ
صبا ویژن

بررسی و نقد پایان نامه ها

بررسی معماری پایدار در زمینه های طراحی مسکونی

بررسی معماری پایدار در زمینه های طراحی مسکونی

آنچه در دوره معاصر حائز اهمیت می باشد چگونگی برخورد انسان با محیط و سیستم های اکولوژیکی اطراف خویش می باشد. چرا که اگر انسان آمادگی لازم برای تغییرات در عرصه های زندگی خود را نداشته باشد دچار برخی تخریبات می گردد از این رو در این تحقیق سعی بر آن است تا با شناخت و کنترل تاثیرات تکنولوژی که به عنوان تکنولوژی آینده مورد بحث قار می گیرد، بتوان نیازهای انسان آینده را بدون تخریب و اثرات سوء بر محیط ایجاد کرد تا از این طریق بتوان با کنترل این تغییرات تکنولوژی را در جهت مثبت برای انسان پیش برد.

دانلود پایان نامه ارشد : بررسی معماری پایدار در زمینه های طراحی مسکونی

از سویی دیگر، یکی از محققان تکنولوژی(تاثیرات آن بر محیط زندگی انسان)، پیش بینی می کند که در قرن آینده انسان ها و ساختمان ها، خود ساکنان و صاحبان اصلی خواهند بود. وی معتقد است که استفاده افزون تر از چنین مصنوعات در آینده افزایش خواهد یافت و نوع تاثیرات این مصنوعات بر طبیعت، بایستی شناسایی شود. همچنین بناهای آینده ممکن است هیچ شباهتی به ابنیه قرن حاضر نداشته باشد . معماری گذشته و سنتی اصولا تغییر خواهند کرد زیرا که معماری محدود کننده آن نقشی در ساختمان آینده نخواهد داشت.

از بهترین نمونه معماری پایدار، برج هرست[1] می باشد این ساختمان 46 طبقه در شهر سانتامونیکای [2]نیویورک قرار دارد که توسط نورمن فاستر[3] ، معمار بسیار معروف ، در سال 2001 طراحی شده و نمونه ای بارز از یک بنای پایدار در عین استفاده از سازه های سازگار با محیط زیست است. این ساختمان برق و آب مصرفی خود را خودش تولید می کند. معمار با انتخاب طرحی منحصر بفرد برای این بنا، موجب کاهش 20 درصدی فولاد مصرفی در ساخت آن شده است. همچنین، ساختمان مجهز به سنسورهای حساس به نور خورشید برای تنظیم روشنایی لازم در فضاهای داخلی است. این ساختمان به دلیل اینکه در بیشتر اوقات سال از هوای خارج از ساختمان به عنوان تهویه مطبوع استفاده می کند، 22 درصد دی اکسید کربن کمتر وارد ها میکند.[4]

در طول 10 سال گذشته بیش از 15،000 ساختمان در اروپا – از خوابگاه تک و چند نفره، تا مدارس، کارخانه ها و ساختمان های اداری – طراحی و ساخته شده و یا بر اساس استاندارد “خانه منفعل” بازسازی شده اند. بسیاری از این پروژه ها به طور گسترده توسط موسسه Passiv Haus در دارمشتات- آلمان نظارت، تجزیه و تحلیل و بررسی شده اند. حتی سازمان های دولتی، استانداردهای “خانه منفعل” را در سیاستگذاری خود بکار گرفته اند.

در کشور های بسیاری این گونه معماری رواج یافت از جمله این ساختمان ها :

  • خانه EcoTerra اولین خانه ساخته شده در کانادا به عنوان یکی از پروژه های برتر ZE  در سال 2007 شناخته شده است.
  • آپارتمان مسکونی kuopas در فنلاند، این ساختمان به عنوان اولین ساختمان مسکونی با مجموع انرژی صفر در کشور فنلاند و در شهر کوپیو می باشد.
  • ساختمان با انرژی کلی صفر شارلوت(ایالت ورمانت آمریکا)، یکی از اهداف پروژه، کم کردن خسارت وارده به محیط زیست و استفاده حداکثری از انرژی های طبیعی بوده است.
  • مرکز میراث آلدولئوبولد، این ساختمان با استفاده از تکنولوژی های نوین در کاهش مصرف انرژی و آلاینده ها، استفاده بی نظیر از پتانسیل های انرژی های تجدید پذیر موجود در شهر بارابو در ایالت ویرجینیا امریکا، در آوریل 2007 ساخته شده است.

از این رو واضح است که دستاوردهای تکنولوژی در آینده بشریت بسیار مهم تر از سرنوشت دیگر منابع است بدین سان احتمال بسیار زیاد وجود خواهد داشت که در آینده با انسان هایی روبرو باشیم که به سبب تغییر در طول و معیارهایشان نیازهایشان نیز متفاوت است و این تغییر سبب تغییراتی در نوع معماری و نوع اثر بر طبیعت خواهد بود. این تحقیق سعی دارد با شناخت تغییراتی که در زندگی انسان آینده به واسطه پیشرفت صورت میگیرد، جلوتر از زمان، راه های نفوذ این تکنولوژی در طراحی و ساخت مسکن را پیش بینی نماید. این امر سبب میگردد تا اثرات مخرب هم شناسایی شود و راهکارهای مناسبی برای آن پیشنهاد گرد و تکنولوژی های کشورهای اروپایی و طراحی بدون توجه به نظام ساختاری وجودی انسان، اقلیم و ….. دستخوش تغییرات نامطلوبی گردد. به باری دیگر بدنبال آن هستیم تا از تکرار این امر در آینده جلوگیری گردد و معماری ایران همساز با اقلیم بر پایه محوریت انسان و با استفاده از تکنولوژی روز در مسیری درست پیش رود. آنچه ضروری است انجام پژوهش، فراهم آوزدن اطلاعات و آگاهی از تجارب و دیدگاه های جهانی، گردآوری ادبیات اعم از کتب و تحقیقات و نرم افزار های مرتبط با موضوع ، بررسی ظرفیت ها و قابلیت های فنی، قانونی، اجتماعی و اقتصادی موجود کشور برای اجرای طرح می باشد. تهیه آیین نامه ها و بررسی پروژه های موجود و انجام تحقیقات، جایگاه با ارزشی برای تعیین چگونگی انجام کار در انطباق محتوای طرح با شرایط خاص اجتماعی، فنی و قانونی در کشور و ارائه اطلاعات پایه و مفید برای اجرای طرح دارد(Taylor & Francis- 2004).

[1] Hearst tower

[2] Santamonika

[3] Norman foster

[4] www. Susarch.com